Sunday 29 March 2009

Bekalan Bersama


Sabda Rasulullah Saw, "dilingkungi Syurga itu dengan duri/kesukaran dan dilindungi neraka itu dengan Syahwat / Kesenangan."
Jelas sekali janji Rasul bahawa, kiranya kita memasang impian untuk menggapai SYURGA A
LLAH, sudah pasti tidak mudah jalan yang perlu kita tempuhi.
Maka, dalam menempuh kehidupan dunia yang dihiasi dengan pelbagai ujian untuk orang-orang beriman ini..terlihatlah urgensinya untuk setiap kita punya bekalan yang cukup, ampuh agak tak tewas di pertengahan jalan. Maka di sinilah Allah menyebut, "Segala yang baik yang kami kerjakan, Allah Maha Mengetahui. Berbekallah kamu, sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah TAQWA. dan Bertaqwalah kamu kepada-Ku, hai orang-orang yan berfikir!" (2:197)
Maka dengan jelas, Allah mewasiatkan bahawa sebaik-baik Bekalan Perjalanan Kita, sebagai
Orang-orang Beriman dalam menjaga Imannya ialah AT-TAQWA.

Saudara/i Muslim/ah sekalian,
apakah pula pengertian TAQWA?
Tak p
erlu pada huraian yang panjang, cukup untuk kita bersama merenung analogy yang dikeluarkan oleh salah seorang anak muda, Usamah b. Zaid ketika beliau ditanya oleh Saidina Umar Al-Khattab r.a. tentang hakikat TAQWA; "Wahai Amirul Mukminin, apakah yang akan kamu lakukan apabila sedang berjalan melalui Jalan atau Lorong yang penuh dengan duri?", dan Umar r.a.menjawab, "Pastinya aku akan sentiasa berhati-hati dan melihat-lihat celah-celah yang selamat untuk aku letakkan kakiku." dan demikianlah hakikat TAQWA, apabila ia mula peka dan berhati-hati dengan setiap langkah dan tingkah yang diambilnya agar setiap satunya sentiasa SELARAS dan AMAN pada pandangan ALLAH SWT, maka itu tandanya ada TAQWA dalam dirinya.. Kerana, Orang yang bertaqwa sentiasa ingin memastikan sama ada tindakan atau sahsiah dirinya diredhai ALLAH atau dibenci-Nya. Kiranya ada sesuatu yang dibenci-Nya, dengan segera ia cuba untuk meninggalkan jauh-jauh perkara itu.

Susahnya nak jadi begitu, sis..? Ye.. memang susah. Namun, firman Allah "Sesungguhnya orang-orang yang banyak berbuat kebaika
n berada dalam SYURGA penuh keni'matan, dan sesungguhnya orang-orang yang DURHAKA itu benar-benar berada dalam NERAKA." (82:14)
Berbalik pada tadi, NAK SYURGA ALLAH tak? kalau NAK, JALANnya telah PAST
I SUSAH..! Namun, begitu, kesusahan itu Allah akan gantikan dengan perasan KEMANISAN dan KETENANGAN IMAN kerana kita mentaati-Nya.. yang tak mungkin difahami melainkan oleh orang yang merasainya sendiri.. Sabda Rasul Saw, "Ada tiga keadaan, yang barangsiapa memilikinya, maka ia akan merasakan KEMANISAN IMAN. 1- apabila ia menCINTAI ALLAH dan RASUL-NYA lebih daripada segala-galanya. 2- Apabila ia mencintai manusia, maka CINTAnya hanya semata-mata kerana ALLAH. 3- apabila ia merasa BENCI untuk kembali kepada kekafiran setelah ALLAH selamatkan ia sepertimana ia BENCI untuk DICAMPAK ke dalam NERAKA-NYA." Terdapat Salaf/Sahabat berkata, "sesungguhnya ada taman penuh kebahagian di dunia ini, yang kiranya sesiapa tidak memasukinya di dunia, maka ia tidak akan memasukinya di akhirat kelak..Taman itu ialah KEBAHAGIAN dan KEMANISAN yang diperoleh HASIL KETAATAN dan KEDEKATAN dengan ALLAH swt." jadi, nampak saja macam kita susah kat dunia ni..sebab nak jadi hamba ALLAH yang Taat.. tapi, jelas bahawa.. susah itu hanya di mata mereka.. Ketenangan dan Kebahagian yang ALLAh hadiahkan untuk para Mukmin dan MUjahidah Iman adalah tak ternilai harganya..

Memetik pula kalam Ibnu Qayyim al-Jauzi, "Barangsiapa menyangka bahawa Allah akan samakan antara orang-orang yang berbuat TAAT dengan orang-orang yang berbuant MAKSIAT/ENGKAR, maka sesungguhnya ia telah berprasangkah buruk pada Allah! Allah berfirman, "Patutkah Kami menganggap orang-orang BERIMAN dan Mengerjakan AMAL SOLEH sama dengan orang-orang yang BERBUAT KEROSAKAN di muka bumi? Patutkah Pula kami menganggap orang-orang BERTAQWA sama dengan orang-orang yang BERBUAT MAKSIAT?" (38:28) Allah dengan SIFAT-NYA yang MAHA ADIL lagi MAHA BIJAKSANA tidak sama sekali akan menyamakan darjat antara dua golongan ini di sisi-NYa..

Jadi, bagaimana sis? Susah memang susah.. Payah memang Payah.. Namun, mari kita mengejar sesuatu yang pasti.. Mari Kita menjadi HAMBA ALLAH yang BERTAQWA.. yang BERHATI-HATI menjaga TINGKAH AMALnya.. yang sentiasa Mengejar REDHA dan CINTA-NYA..

"Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan, dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik, dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan." (An-Nahl:97)


wallahua'lam... Peringatan Bersama untuk diamalkan Bersama. Insya-allah. Semoga kita dapat mendidik diri dan memproses jiwa agar TAQWA benar-benar menjadi BEKALAN perjalanan dunia fana kita ini... Ameen.

Love
-SERVANT-

No comments:

Post a Comment

Your Precious Thougths