Saturday 30 January 2010

Pulanglah dengan Yakin, dik!

“Akak, saya berdosa.. saya nak berubah.. saya nak bertaubat.. tapi, mahukan Allah terima taubat saya..?”
Bersama linangan air mata, seorang adik meluahkan apa yang terbuku dalam hatinya.

Aku diam tergamam, sambil hatiku tak henti beristighfar dan memohon perlindungan Allah. Mungkin kerana aku tidak menyangka detikan hatiku benar.

Ya, segala puji bagi Allah.. benar rasa hatiku sejak pertama kali berkenalan dengannya. Setiap kali kami bertemu, sorotan matanya sentiasa menggugah perasaanku. Dapat aku rasakan hebatnya pertempuran dalam jiwanya, hingga membuatkan aku tertanya-tanya, ‘beban apakah yang dia tanggung? Sudikah dia untuk dibantu?’

Maha suci Allah, pada hari ini.. segalanya terjawab.

Dan, dengan memohon pertolongan DIA yang Maha Esa, aku cuba menyusun bicara untuk membantunya ‘pulang dengan yakin’.

“Adik, segala puji bagi ALLAH yang Maha Baik atas perasan SESAL ini.. Tahniah, kerana akhirnya kamu menangkan iman kamu.. Segala puji bagi ALLah yang memberi kamu kekuatan ini.”

“Sungguh, jangan kamu risau, dik. Betapa banyak nama Allah (asma’ ALLAH) yang ALLAH gambarkan betapa DIA MAHA MAHA PENGAMPUN, dik... maka, jangan sekali-kali kamu ragu tentang DIA..”

“Ketahuilah dik, Dia, ALLAH AGHAFFAR, Maha Pengampun. Dia ALLAH juga ATTAWWAAB, Maha Penerima Taubat, dan Dia ALLAH ARRAUF, Allah Maha Pemaaf. Dia ALLAH juga ALBAAREEU, Allah Maha Baik.. Dan tentunya Dia ALLAH ARRAHEEM, Maha Luas Kasih Sayangnya.”

“Maka, jangan sekali-kali kamu berputus asa dari rahmat ALLAH, dik! Segala puji bagi Allah yang mengurniakan kamu perasaan dan kesedaran ini... Semoga Allah memberi kamu kekuatan..”

“Adik, ketahuilah, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud

‘setiap anak adam, tak terlepas dari berbuat salah. Dan, sebaik-baik orang berbuat salah adalah mereka yang berTAUBAT’

jangan kamu risau dik.. teruslah bertaubat.. teruslah kembali segera pada Allah.. sementara Dia masih memberi kesempatan nyawa ini..”

Air mata adik itu terus berlinang.

“Adik, kamu tahu tak ALLAH swt sendiri, dalam hadith qudsi (hadith 42, Kitab hadith 40) pernah berkata (yang bermaksud);

‘Hai anak Adam! Sesungguhnya engkau, selama engkau berdoa dan berharap kepada-Ku, AKU ampuni bagi engkau di atas dosa yang ada pada engkau dan aku tidak peduli.

Hai anak Adam! Kalau telah sampai sekalian dosa engkau ke awan langit, kemudian kamu memohon ampunan-Ku, nescaya AKU ampuni bagi engkau.

Hai anak Adam! Sesungguhnya kalau engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan-kesalahan sepenuh bumi (ini), kemduian itu engkau menemui Aku padahal TIADA engkau MEMPERSEKUTUKAN aku dengan sesuatu, nescaya Aku berikan kepada engkau keampunan dengan sepenuh bumi.’

Jadi, jangan kamu risau dik.. jangan kamu risau.. Dia menanti kamu. Dia tidak pernah tinggalkan kamu.. DIA MAHA BAIK, dik.. DIA MAHA BAIK.. asalkan kita tidak sama-sekali mempersekutukan DIA dengan sesuatu apapun...”

“Adik, tak lupe.. ingat firman ALLAH ini ya..

‘Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri. Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa.’ (Az-Zumar, 53)

‘Sesungguhnya yang berputus asa dari Rahmat Allah itu hanyalah kaum yang tidak beriman.’ (Yusuf, 87)

Maka, jangan kamu risau dik.. jangan kamu risau.. teruslah bertaubat pada-Nya. Jangan berlengah lagi.. Kuatkan Tekad kamu, dik... insya-allah, Allah sentiasa Mengasihi kamu..”

ujarku sambil suaraku serak menahan hangatnya perasaanku.

Sungguh, bebicara tentang taubat bila manapun, dengan siapapun, sentiasa membuat hatiku basah. Kerana tidak ada.. sungguh tidak ada Deen lain yang mengajar cara untuk berTAUBAT dari DOSA seindah DEENUL ISLAM..

TERUS, DIRECT dengan ALLAH swt. TIDAK ada orang PERANTARA. TIDAK perlu buka AIB KESALAHAN kita kepada sesiapa. Cukup, cukup dengan kita balik terus kepada ALLAH swt, memohon keampunan dan rahmat kasih sayang-Nya.Yang DIA MAHU, hanya SEBUAH PENGESAAN CINTA semata-mata kepada-NYA segala-gala-NYA.

Sejurus adik itu tenang, dia segera memelukku, “Akak, terima kasih... doakan saya ya, kak!”

“Insya-allah, dik.. sentiasa.. Semoga Allah memberi kamu kekuatan, dik..” balasku sambil memeluknya erat.

Sekian.. Insya-allah. Sekadar berkongsi.

Sama-sama doakan adik ini, terus kuat. Kuat untuk melalui jalan, menjadi hamba-hamba yang ALLAH swt redhai..

Semoga ALLAH sayang kita semua.

Firman Ali Imran ayat: 133,

"Bersegaralah kepada ampunan dari tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa yaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampunan terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui."

p/s:

  • TAUBAT adalah PINTU menuju JALAN ALLAH swt.. ayuh, jangan TANGGUH lagi!
  • Teman-teman, ayuh, sedarlah.. masyarakat menanti kita! Bangkit, jangan bermalasan... ayuh sebarkanlah kebenaran dengan penuh rasa CINTA! Bukankah SYURGA yang kita kejar-kejarkan??

Wallahua’lam...

Wassalam..

With Lots of Love and Care,

Servant

Plymouth, England



2 comments:

  1. Hati ana turut sebak di malam hari ni..
    Moga Allah kuatkan adik dan kita juga...

    ReplyDelete
  2. moga allah berikan kekuatan buat adik itu utk tetap dan istiqamah dgn keputusan yg dipilih.

    maryam..kamu menulis dlm keadaan tenang ke..? hehehh...

    ReplyDelete

Your Precious Thougths