Sunday, 31 May 2009

Kursus Pengurusan Jenazah MARJON [2]

Salam kawan-kawan yang dirahmati Allah swt.. ingin saya kongsikan gambar2 hampir sepanjang Kursus Pengurusan Jenazah di Marjon hari ini...moga dapat juga kawan2 mendapat sesuatu melalui gambar2 ini...

Ustaz Erfino yang segak dan petah berbicara... saya suka penyampai beliau..!
(nak tahu kenapa.. sila baca post sebelum ini.. :-))

Muslimah Marjon yang tekun mendengar dan menghayati pengisian kursus..

-Sesi praktikal-
seusai menunjukkan cara-cara memandikan mayat, Ustaz modelkan pula cara-cara mengkafankan mayat..
ini step yang pertama.. penyediaan kain kafan..

ini step kedua,
mayat (syide) diberi pakai selapis jubah..
erm, ust kata jubah ini sekadar tambahan.. kalau tak de tak perlu susah2..

Oh, terlupa.. ikatkan kepala mayat.. jika perlu..
kerana keadaan mayat seboleh2nya mahu dalam keadaan kemas..
(model mayat tak dapat tahan gelak semasa sesi.. mungkin kerana tak bersedia.. untuk mati lagi.. :p)

Seterusnya, mayat dibalutkan dengan lapisan pertama kain kafan..
haruslah balutan ini dilakukan dengan lemah lembut dan kemas..

Selesai membalut mayat dengan beberapa helai kain kafan..
mayat diikat dengan kemas tapi tak terlalu kuat...dengan menggunakan beberapa tali (kain)..
mayat diikat di kaki, di lutut, di bhgn tengah, di bahu.. dan....

di kepala..
ustaz kata nama ikatan ini 'pocong'..
erm.. sumer teringatkan entiti halus itu (hantu)..
tpi, hakikatnya.. memang benarpun, nama ikatan ini, pocong..
cerita tentang entiti itu... wallahua'lam.. mungkin rekaan semata2 mungkin juga benar..
no comment

huhu.. yang ini tak de dalam step..
sepatutnya mayat ditutupkan seluruhnya selepas acara penghormatan terakhir dari sanak saudara.. tapi.. model mayat ni dah naik lemas.. dan ada athma.. maka ustaz dan kawan2 segeralah dibuka bahagian muka nya...

Akhir sekali, mayat di solatkan..
erm, ini model mayat baru pulak.. sbb, dua kali kami ditunjukkan cara mengkafankan jenazah..kemudian, baru diterangkan berkenaan solat jenazah...

Alhamdulillah.. selesai..

Jenazah boleh diselamat dikebumikan selepas selesai urusan2 di atas..

Okay.. semoga post ini bermanfaat untuk kita yang hidup yang akan ketemu kematian atau berita2 kematian pada bila2 masa...!

-SERVANT-

Kursus Pengurusan Jenazah MARJON


'Enjoy la beb, hidup sekali je!'


erm.. biasa dengar bicara ini? biasa saja.. kadang-kadang, orang yang kita tak sangka pun bisa berkata sedemikian... huhu... tatkala mendengarnya.. bersetujukah anda? Betulkan hidup ni hanya sekali?

Well, Alhamdulillah.. hari ini.. Allah SWT dengan rahmat kasih sayang-Nya telah membuka peluang warga Muslim Marjon untuk menerima jawapan kepada persoalan ini...

Alhamdulillah.. dalam meniti kesibukan bulan Mei yang penuh dengan tugasan2 akedamik dan sosial... Allah tutupkan tirai bulan ini dengan suatu kursus yang sangat bermakna... 'Kursus Pengurusan Jenazah' anjuran Bahagian Kerohanian Persatuan Pelajar Malaysia Marjon (MAM)... Kursus sehari suntuk ini di kendalikan oleh seorang yang tak asing lagi buat kami, iaitu Ust Erfino Johari dari MSD..


Alhamdulillah.. pengisian dari beliau memang best...! bukan sahaja kerana penyampaian beliau sangat tersusun dan mudah difahami.. namun, beliau bijak mengolah pengisian kursus ini..sehingga, bukan sahaja kami dapat mempelajari tentang ilmu pengurusan jenazah itu sendiri.. kami juga memperoleh kesedaran tentang hakikat kehidupan dan kematian itu sendiri...

Dengan memetik ayat 2, surah Al-Mulk yang bermaksud, 'Yang Menciptakan kematian dan kehidupan,untuk menguji siapa di antara kamu yang baik amalnya...' beliau menerangkan kepada kami, hakikat bahawasanya Allah mencipta hidup dan mati, memang kerana Allah sentiasa nak tengok siapa yang baik.. sapa yang tak baik.. sapa yang soleh, tunduk dan patuh pada-Nya.. dan sapa yang engkar pada-Nya....

Ustaz juga memetik kalimah 'Mataaul Ghurur' yang acap kali disebut Allah dalam Ql-quran untuk menggambarkan hakikat kehidupan di dunia yang bermaksud 'Kesenangan yang Memperdaya'..

Seterusnya, beliau juga memperingatkan kami tentang adanya kehidupan akhirat yang menanti kita semua selepas kita mati..."Hidup kita tak sekali.. bahkan hidup kita dua kali.. satu di dunia, satu di akhirat sana.. kat dunia sat ja.. tak kekal.. tapi di akhirat sana kekal.. kekal.. " Ingat beliau pada kami.. ”Maka kerana itu, Allah menjadikan ’Al-Maut’ atau kematian..sebagai proses perpindahan dari satu alam ke satu alam.. alam dunia yang fana ini.. kepada alam akhirat yang kekal.. Alam dunia yang Allah sediakan hanya untuk menguji.. kepada Alam Akhirat yang Allah sediakan untuk membalas atau ’reward’ hamba-hamba-Nya...” ujar ustaz lagi..

Masya-allah.. mendengar kalam beliau, hati terus mejadi sayu... Benar..benar... kematian hanya satu ’proses transaksi atau perpindahan’.. tak lebih dari itu... Kematian itu best bagi orang beriman.. kerana itulah saat dia akan dibawa berjumpa KEKASIH yang dirindu...Namun, TIDAK bagi mereka yang engkar.. dan yang tertipu dengan kehidupan dunia.. kematian itulah saat bermulanya dia akan dihadapkan dengan azab yang kekal... Azab yang selama ini mereka dusta2kan di dunia.... Nau’zubillahi minzaalik...

Anyway.. berkenaan ilmu pengurusan jenazah... dalam post seterusnya, saya sertakan gambar2 sepanjang program tersebut, tersebut agar pembaca-pembaca yg dirahmati Allah dapat kongsi 'feel' berkenaan proses menguruskan jenazah... semoga beroleh manfaat bersama...

With Love and Care
-SERVANT-

Sunday, 17 May 2009

Kematian itu Pasti

"Setiap yang bernyawa, pasti akan mati"

Pertama kali saya merasa pahitnya kehilangan seseorang yg amat dekat ialah saat ayah saya kembali bertemu Allah, tanggal 3 Sept 2004. Kehilangan itu yg amat memberi kesan pada saya dan Alhamdulillah, menjadi satu detik yg mengubah pandangan saya terhadap kehidupan. Saya semakin sedar bahawa kehidupan ini sungguh sementara..dan sangat2 fana...

Kelmarin, tanggal 14 Mei 2009, sekali lagi dihadiahkan Allah peringatan yang sama. Allah telah mengambil seseorang yang dekat dihati saya.. Seseorang yang saya nobatkan sebagai 'Ummi' selepas ummi kandung saya.. seseorang yang memeluk saya penuh kasih saat saya kecil, dan memeluk penuh harapan saat saya telah besar panjang dan ingin berangkat ke luar negeri, bekat hasil didikan dan tunjuk ajarnya...

Saya hilang suara.. hilang kata...

kerana, semakin saya rasa.. Kematian itu dekat.. Kematian itu pasti...

Saya, kamu, kita akan kembali bertemu Tuhan.. bila-bila masa.. di mana-mana pun ada kemungkinannya..

kerana

KEMATIAN itu PASTI

Tatkala mendengar tazkirah dari Timbalan Mudir MATRI saat di tanah perkuburan.. saya tersentuh dengan kata-kata beliau yg berbunyi;

Panjang atau pendeknya umur hidup seseorang itu bukanlah menjadi ukuran, yang penting ialah isinya.. isi hidup atau umur itu ialah Iman dan TAQWA kpada ALLAH swt yang membuahkan amalan-amalan yang soleh yang akan mengiringi jenazah seseorang di kubur dan kekal menemaninya ke alam barzakh dan di akhirat kelak..

Benar... bukan Quantiti, tapi Qualiti... bukan Lama atau sekejapnya kita di dunia.. namun, apakah yang mENGHIASI hari-hari hidup kita di dunia...

Jika benar kita yakin akan Kematian.. Apakah PERSIAPAN kita?

Sya menyeru diri saya, teman-teman, shbt-shbt untuk sama-sama meluangkan masa untuk memikirkan perihal ini... kerana.. adakah urusan lain yang lebih besar, daripada urusan menghadap ALLAH di hari Pertemuan kelak...?

'Cukuplah KEmatian itu sebagai satu Peringatan'

***Pesanan Allahyarham Ummi Halimaton sehari sebelum keberangkatanku;

'Andai apa yang Ummi lalui, Maryam diizin Allah melaluinya...
Sabarlah..
kerana insya-allah, dibalik kesabaran mu
ada kemanisan yang menunggumu..'


insya-allah, takkan ku lupa pesan Ummi.. dan akan ku cuba hayatinya dalam hidupku... Semoga Allah merahmati ruhmu, Ummi.. dan semoga Allah menerimamu sebagai hamba-Nya yang Ikhlas dan SOLEH... Ameen.

wallahua'lam.

-SERVANT-

Saturday, 9 May 2009

La tas'aluni (Don't you ask me)

salam every one...

here got a video, suggested by one of my sweethearts in the southern hemisphere...

Hopefully, it'll benificial for us...


video


If you know that you're presence in the earth are merely for awhile..
Let's be the knight of Islam that carries the light..
If not, how much ashamed you're...


Mere a Sharing

Salam to everyone,
(especially to my dear sisters in the southern hemisphere.. miss you guys v much)

May HIS Love and Blessing always being showered upon us.. We are nobody but HIS servant..

Last 2 days (May 6, 2009) was the Cohort 5 Marjonees anniversary of being here, in UK for 3 months. Though ‘3 months’ does sounds like just a short period of time, but, I think.. for us, erm… for me especially, it seems quite a very long time. I’m not sure what’s the reason for me to feel as such.. and whether it’s good or bad to feel as such.. However, truly, right now…I miss Malaysia very much..

Well, that’s nothing bad to be here.. Meeting new people, visiting new places, gaining new knowledge in a new environment should be good enough for me.. It’s fun! It’s exciting! But, there seems to be something missing here.. huhu.. which I don’t know.. what is it... or may be…. There’re too much…so, I couldn’t think any right now…

I remember my mum has said long time ago, when I first time told her that I’ve planned to study abroad, ‘go, anywhere you wanna go, coz I think being abroad could develop you more.’ At that time, she’s referring to my relationship with my family members and school friends…huhu.. as usual.. when I was a young teenager, there’s a lot of stupid and silly things I did…So, mummy’s hoping that, if I be a bit far from others.. then, I’ll learn to appreciate things that I had at that time…Yea.. often human will miss things they’ve lost… Huhu.. I think her word becomes reality right now.. cause I seem to miss everything and everyone’s there…my x-school, my friends and of course, my family members..

Erm… I know.. this posting is sort of irrelevant for my main purpose of blogging.. But, I just want to share thing that I feel right now… as a person, a student who’s being abroad.. I think, Alhamdulillah…I’m very fortunate as my study years are just 2.. if more than that.. I guess.. I’ll be worse...to cope with my feeling and emotion.. I bet, it’s not me only who feel as such… huhu.. my other cohort 5 members as well… and.. that’s the reason, I feel no surprise to hear most of us have bought the ticket to fly home during this coming Ramadhan..

Me? Nay… I’m not going home..insya-allah… unless it’s a crucial matter…

Truly, it’s not easy.. to maintain my heart and inspiration to keep going further.. I mean to proceed the life.. if I’ve no inner strength… that often light up my mood and spirit.. and… I found…nothing could inspire...unless we have a clear and ultimate goal for doing something.. unless, we’re hoping for achieving something really BIG..

and nothing BIG rather that HIS JANNAH…. HIS PARADISE…

Often, I need to refresh my intention, my mind and my heart…to the real purpose of being here…
Though this place doesn’t offer me what I’m seeking for (Islamic knowledge and understanding)… But, insya-allah… I believe.. there’s always something else that Allah, with His Limitless Mercy and Love would plan for me… and Nothing is Best rather than HIS PLAN…


Wallahua’lam…

The one who begs everyone’s prayer,

-SERVANT-

Tuesday, 5 May 2009

Gardens

Salam Sis and Bros In Islam..
May Allah Showers His Limitless Blessings and Mercy upon each of Us,
and always Guides us to the True PAth til the day we Meet HIM...

Alhamdulillah, I had a very nice weekend this week.
Biiznillah, a day after I submitted my CRI (classroom investigation) portfolio, Allah had given me a chance to visit London again with a few friends of mine.. This time, we went to a few park to experience 'Tadabbur Alam' during this Spring.. So, i would like to share some photos....

hopefully, they will enlighten your mood and spirit to struggle more for HIS JANNAH...




Visiting the gardens and looking at these flowers has made me think that...
If these gardens are so beautiful...so Enchanting and so Sparkling...

the promised JANNAH must be much more BEAUTIFUL...much more enchanting..and much more Sparkling...

and..that's the reason, the 'WISES' have made the choice to wait for them... though they might have to suffer for awhile in this fragile and temporary world....

The WISES feel no harm and no waste to choose to wait for the
ETERNAL BEAUTIFUL ENCHANTING ADN SPARKLING GARDENS in THE HEAVEN..

Ya Allah... Allow me.. to be among the WISE.. who able to make the WISE Choice...
Choose me, choose us to be among the one who earned YOUR JANNAH with your LIMITLESS BLESSINGS and MERCY....
we are nobody, but your servants..

-SERVANT-