Friday 12 June 2009

Pulangnya anak muda akhirat ke kampungnya..


Pemimpin yang dihormati,
saudara yang dikasihi,
teman yang dekat di hati

Sungguh, walaupun saya segan untuk berbicara tentang kaum muslimin, namun hati saya terus menyesak untuk saya ukirkan sesuatu kepada seorang saudara seperjuangan yang amat dihormati, allahyarham akh Ammar bin Zulkifli. Maka saya gagahi juga untuk menulis entry ini.

Sebagai muslimah, saya hanya berpeluang untuk mengenali akh Ammar di balik tabir syara' yang membatasi pergaulan antara lelaki dan wanita. Namun, cukup dengan beberapa pengalaman dan pertemuan yang disusun Allah, sejak dari kecil hingga saat kami, gen-11 Matri melangkah masuk ke medan DnT di IPT masing-masing, membuatkan saya punya rasa hormat yang tinggi pada allahyarham.

Beliau tampak biasa dari segi penampilannya. Namun, kerana peribadi dan keteguhan tekadnya dalam usaha untuk menjadi Muslim yang SOLEH dan MUSLIH, saya bisa kira tidak ada hati mana yang tak tertawan olehnya.

Memori yang sangat segar berkenaan arwah, tentu saja saat beberapa dari kami, gen-11 MATRI berusaha untuk merancang program akhir tahun untuk semua teman-teman seangkatan gen-11. Tak mungkin saya lupa saat itu, lantaran banyak sekali urusan yang terpaksa saya dan teman-teman muslimah bicara dan berbincangan dengan beliau. Raut wajah beliau yang tenang mendamaikan kami yang sering saja gelisah dan bimbang dengan andaian-andaian atau kemungkinan-kemungkinan negatif yang kami fikirkan untuk melaksanakan program tersebut. Paling saya ingat, ketika menguruskan jamuan 'graduasi' gen-11, sebagai seorang yang 'particular' dalam pengurusan, saya amat risau dengan persiapan-persiapan jamuan tersebut. Alhamdulillah, ada akh Ammar yang menenangkan dan memahami. segera beliau uruskan hal-hal yang masih belum selesai.

Selain itu, tentu saja memori-memori sepanjang program-program Remaja seperti Pewaris dan Kelab Minda Kreatif. Semua itu amat-amat mengesan di hati. Sering saja Allahyarham dalam memberi pandangan, bicaranya lembut, penuh santun dan tersusun. Masih amat segar saat allahyarham menjadi pemimpin dalam salah satu program tersebut pada tengah tahun 2006, sebelum berangkatnya beliau ke bumi anbiya' mesir. Selaku ahli dibawah pimpinan beliau, saya amat segan dan seakan dipaksa oleh diri untuk menghormati setiap arahannya kerana saya tahu ada wibawa di balik kecil tubuhnya. Yang paling saya suka cara allahyarham dalam memimpin ialah beliau amat menghormati pandangan dari ahli-ahli bawahannya, sama ada muslim atau muslimah. Jadi, seingat saya, tidak pernah saya rasa keberatan untuk mengutarakan apa yang saya fikirkan kepada beliau. kerana saya tahu, akh ammar akan sabar mendengar setiap hujah atau pandangan saya, sama ada bagus atau tidak.

Saat mendengar berita kepastian tentang pemergiannya, memori-memori ini pintas saja berputar di benak fikiran hingga air mata tak bisa dihentikan sama sekali. Apalagi, baru saja 3 hari sebelum permergian beliau, saya digerakkan Allah untuk melawat blog-blog teman-teman seangkatan gen-11 Matri, dan dipertemukan dengan gambar beliau ketika zaman persekolahannya. Air mata mengalir tanpa henti. Kehilangan beliau, amat-amat dirasai sehingga reaksi saya seperti lebih sedih daripada kehilangan-kehilangan yang saya rasai sebelum ini. Terbit rasa rindu untuk melihat wajah dan mendengar bicara tazkirah dari mujahid muda yang tenang dalam senyumannya ini lagi.

Namun, saat menerima 'text' masej berbunyi,

'Ammar pergi dalam perjalanan kembali dari menguruskan urusan hal demi kebaikan sahabat seperjuangannya di mesir'

'Ammar pergi ketika beliau bergelar musafir ilmu'

'Ramai ikhwh (saudara) yg tgk mengatakan arwah seolah2 tersenyum dan ketika pulang sempat mengucp kalimah syahadah..subhanallah..moga ruh beliau dicucuri rahmat..'

Pantas, air mata saya mengalir bukan lagi kerana pahitnya kehilangan. Namun terbit rasa cemburu pula pada beliau; lantaran mengenangkan.. telah selesai perjuangan beliau di dunia.. dalam usaha menjadi Mujahid Islam, Musafir Ilmu yang diredhai Allah. Apalagi saat mengetahui, kalimah yang beliau benar-benar pegangi dalam hidupnya ialah;

Deras air mata mengalir mengenangkan betapa kini beliau benar-benar terpilih untuk melihat dunia dari jendela akhirat dalam usia yang amat muda sekali.. Insya-allah, saya yakini, perginya beliau dalam keadaan diredhai oleh Tuhannya, di kasihi kedua ibu bapanya, disenangi teman-teman seperjuangannya. Maka, insya-allah, kematian ini menjadi satu proses transaksi untuk beliau bertemu Kekasih hatinya yang menanti di alam yang abadi sana.. dan menikmati kerehatan yang sebenar di sana..

Masya-allah, beruntungnya saudaraku ini. Dirimu terpilih oleh Allah..!

Akhir kalam, besar harapan saya sebagai saudara seperjuangan, apalagi keluarga beliau untuk setiap kita di mana saja, mengambil iktibar dari pemergian Allahyarham Ammar ini.. Seperi petikan kalam Timbalan mudir Matri ketika hari pengkebumian Ummi Halimaton;

'Panjang atau pendeknya umur hidup seseorang itu bukanlah menjadi ukuran, yang penting ialah isinya.. isi hidup atau umur itu ialah Iman dan TAQWA kpada ALLAH swt yang membuahkan amalan-amalan yang soleh yang akan mengiringi jenazah seseorang di kubur dan kekal menemaninya ke alam barzakh dan di akhirat kelak..'

Bukanlah pemergiannya kita ingin nobatkan tiada penggati.. bahkan kita amat sekali berharap akan lebih ramai lagi jiwa-jiwa muda, yang bertenaga, sarat dengan kesedaran dan kefahaman akan lahir dan menggantikan beliau.. insya-allah..

Ya Allah, Ya Raheem, Engkau yang Maha Luas Rahmat kasih-Mu, terimalah saudaraku sebagai hamba-Mu yang soleh di sisi-Mu.. dan tempatkan dia di tempat yang terbaik di sisi-Mu. Ya al-Qawiy, kuatkan keluarga saudaraku ini, kuatkanlah kami saudara2 seperjuangannya dalam menerima pilihan dan ketetapan-Mu ini. Dengan kekuatan dan kebesaran-MU, kau gantikanlah pemergian Mujahid muda DeenMu ini dengan kelahiran lebih ramai mujahid-mujahid muda Islam..yang sentiasa ikhlas dan istiqomah dalam mengejar Redha-Mu. Ya Hayyu Ya Qayyum, Hanya Engkau yang sentiasa Hidup dan yang Berdiri Sendiri... ingin sekali, aku juga menyusuri langkah saudaraku ini. Pulang menghadapmu dalam keadaan yang Engkau redhai. Saat aku sedang dalam keadaan terbaik ingatanku pada-MU.. tiada daya dan upaya aku melainkan dengan kebesaran, kekuatan, dan keluasan rahmat kasih-Mu..


With lots of love and care,
SerVanT

11 comments:

  1. semoga allah merahmati ruhnya.. amin ya allah

    ReplyDelete
  2. Kak yam sebak dan menitik lagi air mata ni..
    ana tak mampu nk nukilkan utk ammar coretn sebegini..sebak sgt..smpi tak tersusun kata2 ana..Allah tak izinkn..tu ja ana mampu dlm kondisi skrg..

    tersepit antara waktu..
    moga Allah lakarkan takdir yag tercantik utk kita

    memang memori bersama ketika menguruskn tamrin akhir bersama saudara ammar,hafiz dan lain2..betul2 mengingtkn ana kpada arwah..

    syukrn ukhti atas post ini..takkan ana lupa..

    ReplyDelete
  3. jgn bersedih. shbt2 lain lg sedih. ana menangis lagi lpas baca tulisan ini.

    ReplyDelete
  4. meskipun ana tak mengenal secara direct ammar ni, rasanya boleh ingat sikit2 masa pewaris dulu. dan membaca apa yg nt, dan sahabat2 lain tulis, i can see that he's a really great da'ei and friend. moga Allah rahmati ruh beliau dan meletakkannya bersama org2 yg beriman...

    pemergian Ummi Halimaton dan 'Ammar ni telah bnyk membuat ana rrenung hidup ni kembali.. adakah Allah redha atas setiap amalan yg ana lakukan? akankah ana dapat akhiri hidup ini dalam khusnul khatimah dan redha Nya?

    moga nt dan sahabat2 yg lain kuat menghadapi pemergian ini..

    mohon doakan juga shbt2 'ammar yg lain2 dlm kereta tu.. one of them is my classmate, saif. although he's safe, he's still traumatized by the incident. they say he's not talking as of now, risau juga.. Moga Allah beri kekuatan utk antum semua..

    ReplyDelete
  5. gudbye is hurt m0re than anything, especially when i know u won't say hello again.. what can i say ama.. we have so many memories..so many things to lo0k back on.. i learned so much fr0m u, gained so much.. i loved the way u made me laugh, i hated when u made me cry.. but i hated most was when i must to say so l0ng n gudbye..did u know ama.. gudbye make me think u make me realize what i have, what i've l0st n what i've taken f0r granted.. please come into ma dream ama.. I need to see n talk with u.. eventhough just f0r a 0ne time.. u know that im n0t easy to cry but ur goodbye bring tears in ma eyes ama..’thnks’ a l0t.. I miss u ama.. wait f0r me yah.. I’ll follow u n we’ll meet in jannah paradise insyaALLAH.. I miss u so much ama.. -ihsan

    ReplyDelete
  6. sabarla..no matter what life must go on...take it as a lesson, a valuable memory and a good restart...

    there are works we have to do and finish before we are called back to Allah..

    ReplyDelete
  7. yah atiqah i got a lesson..
    just after he past away..
    i miss ama so much~

    ReplyDelete
  8. maryam~
    tetiba teringat lam kelas add math time form 5..
    time dia baca doa b4 mula kelas..
    moga pemergiannya menguatkan kita semua berusaha memperbaiki diri dan bersama-sama bersatu hati dalam dnt..
    teringat lak lagu satu hati..huhu..

    buat maryam,sha,atiqah n teman2 lain..
    chaiyuk2!! mujahidah harapan ummah~

    ReplyDelete
  9. gmbr pngebumian ama akn slalu ak update dan td pon ak g uma ama utk amek lg byk gmbr2 ama..
    dan article tu akn diupdate lg.. thnks f0r da cmmnt

    ReplyDelete
  10. Salam ziarah dan salam perkenalan

    AL-FATIHAH buat Allahyarham Muhammad Ammar...semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh Allah SWT serta ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman dan beramal soleh...Ameen...

    Walaupun tidak mengenali arwah Ammar,tetapi kehilangan arwah serta perkhabaran dari sahabat2 mujahid muda ini amat2 terkesan dihati saya...

    semoga kita semua dapat meneruskan perjuangan arwah Ammar dalam mencari dan mendapat redha dari Allah...

    AL-FATIHAH buat Allahyarham Muhammad Ammar

    Salam dr Preston,Lancashire UK:
    -Faiza-

    ReplyDelete
  11. wslm.. terima kasih banyak sis Faiza.. dari utara Nots sis ziarah ke laman ini. Salam perkenalan dari saya juga.
    Alhamdulillah. semoga sama2 kita beroleh manfaat dan pengajaran dari berita dan perkongsian tentang kematian ini, dan sama-sama kita bersiap sedia juga.. masa kita, entah bila.. belum tentu esok masih ada.

    ReplyDelete

Your Precious Thougths