Monday 7 November 2011

Berbekallah adik-adikku... [2]

Tanpa bekalan yang cukup, kita mungkin keliru 
kerana antara warna putih bersih dan hitam legam, terdapat pelbagai lagi warna-warna indah yang bisa menarik dan mempengaruhi kita dalam kehidupan ini.




“Ehem.. bila nak sambung tulisan ‘berbekallah adik2ku’ ni...? ^^”
Mesej pendek yang ditinggalkan seorang ukhti Muslimah di inbox fb saya memang meninggalkan bekas mendalam dalam hati saya.
Afwan kathira saya ucapkan kerana memang lama tidak menulis di sini dan di mana-manapun. Atas faktor2 kelemahan diri dek kesihatan fizikal dan kesibukan tugasan praktikal tahun akhir, saya telah mengambil keputusan untuk berhenti menulis sementara waktu. Namun, Alhamdulillah, kini segalanya kembali pulih seperti biasa. Jasad semakin baik dan fasa praktikal pun telah selesai. Insya-allah, doakan saya dapat kembali sabar dan istiqomah dalam meneruskan usaha berkongsi kebaikan melalui penulisan di alam maya ini.
Baik, kembali kepada perkongsian pengalaman yang ALLAH hadiahkan buat diri ini. Sebelum tu, elok juga saya ulang bahawa cara saya tangani tidak semestinya yg terbaik, apa yang tertulis di sini hanyanya ‘perkongsian’. Moga perkongsian ini ada manfaatnya dan menjadi salah satu sumber pengajaran untuk para akhowat yg sedang atau akan menghadapi suasana IPT hari ini.
Pengalaman 3 – Ujian ikhtilat
“Teet teet teet.” Bunyi mesej di handphone saya.
Apabila ditekan ‘baca’. Mesej yang hadir berbunyi,
“Selamat Hari Lahir, ukhti. Semoga ALLAH berkati umur kamu. -Akhi F-”
Pengirimnya saya kenal – AJK surau. Tanpa bertangguh, saya terus men’delete’ mesej itu. Tak ingin saya menyimpan, apalagi membalas mesej-mesej seperti itu.
**************
Teringat untuk online di ‘friendster’ (zaman tu friendster – facebook tak famous lagi). Check friend request, 10 – semuanya lelaki, ada yang sekelas, budak surau, dan ada yang memang tak dikenali. Segera saya men‘DELETE’ semuanya tanpa ragu-ragu.
**************
“Maryam, saya suka awaklah. Untung sapa dapat awak.”
Terkejut saya mendengar kata-kata salah sorang lelaki, rakan sekelas saya itu. Namun, untuk menjaga hati saya dan suasana, saya beristighfar dan mengabaikan kata-katanya itu sambil meneruskan kerja-kerja saya. Mungkin dia malu sendiri, diapun diam dan meneruskan tugasannya juga.
*****************
Ya. Itulah antara cabaran yang saya hadapi terkait manusia yang bernama ‘lelaki’ sepanjang saya di IPT. Dan, saya pasti akhowat yang sedang membaca tulisan ini juga ramai yang menghadapinya, kan? Seperti mana kita sedia maklum. Ruang ikhtilat (pergaulan antara lelaki dan perempuan) di IPT tempatan lazimnya terbuka seluas-luasnya. Atas nama dan faktor yang pelbagai, seringkali soal ikhtilat ini diambil mudah oleh kebanyakan pelajar, baik yang aktif dalam gerakan dakwah islam, apalagi yang sememangnya sedang lalai.
Pada saya, sebagai seorang Muslimah yang berusaha menjaga apa yang ALLAH kehendaki, insya-allah, kita berkemampuan untuk meminimumkan pergaulan antara kita dengan para lelaki seminimum mungkin, kiranya kita berkehendak tinggi.
Sepanjang saya di IPT tempatan, peluang untuk meminimkan pergaulan dengan kaum lelaki lebih besar. Kalau dalam kelas yang ramai lagi terdapat teman-teman perempuan, apalah salahnya kita memilih untuk berkumpulan atau berbincang dengan mereka daripada sengaja membuka diri kepada rakan sekelas yang lelaki. Kalau berurusan di luar kelas untuk apa-apa faktor sekalipun, lazimkan berteman (muslimah) dan fokuskan dan ringkaskan perbualan pada urusan tersebut sahaja.
Namun begitu, cabaran ikhtilat hari ini tidak hanya di alam ‘real’, ramai juga yang tertipu tentang ikhtilat di alam maya dan alam ‘handphone’. Oleh itu, seingat saya sepanjang saya di IPT tempatan, saya mengambil pendekatan ‘DELETE’ dan TIDAK MEMBALAS semua mesej di handphone atau di alam cyber yang tidak ada kene mengena dengan ‘urusan’ yang dibenarkan syara’.
ABAIKAN. ABAIKAN semuanya yang mungkin mencemarkan hati kamu, wahai akhowat tersayang. Insya-allah, Jagalah ALLAH, ALLAH pasti menjaga kamu. Wallahualam, tindakan saya benar atau salah. Tetapi, Alhamdulillah, melalui cara itu, saya berjaya meminimumkan peluang untuk terbukanya ruang ikhtilat yang boleh dimanfaatkan oleh syaitan laknatullah.
Seingat saya, berhadapan dengan para lelaki yang kurang pendedahan pada islam dan hukum-hukumnya lebih mudah daripada mereka yang suka menggunakan nama ‘islam’. Saya paling benci kepada mereka yang menggunakan alasan-alasan ‘ISLAMIK’ untuk berhubung. Atas nama ‘UKHUWWAH’ lah, atas nama ‘KESATUAN PENGGERAK ISLAM’, atas nama ‘SYAKHSIAH ISLAM yang MESRA SEMUA’ dan apa-apa lagi, ramai yang menggadaikan prinsip asal yang ISLAM gariskan terkait IKHTILAT.
Pernah satu hari, saya dimarah oleh seorang ‘penggerak surau’ yang sering menggunakan istilah-istilah tersebut untuk ber’ikhtilat’. Note: lelaki.
“Eh, Maryam. Apasal awak ni sombong sangat ya? Awak ingat, awak bawa ISLAM dengan macam tu?” katanya dengan nada yang begitu tegas dan kuat.
“Maaf, sombong? Saya sombong dengan siapa ya? Ada saya sombong dengan awak (teman Muslimah)?” saya buat-buat bertanya pada teman Muslimah di sebelah saya, malas nak melayan si lelaki yang bertanya.
Teman muslimah saya menggelengkan kepala. “Tak. Awak tak sombong pun.” Jawab dia ringkas sambil tersenyum melihat gelagat lelaki itu.
Melihat respon si lelaki yang ‘blurr’, saya pun menambah. “Oh, maksud awak saya sombong dengan awak ke? Saya tak sombong dengan awak. Tapi, maaf saya memang tak boleh mesra dengan awak. Bukan awak saja. Awak dan kawan-kawan awak.”
“Kenapa pulak? Saya kan saudara Muslim awak?”
“Ya. Awak saudara Muslim saya. Saya tunaikan hak awak. Saya tidak mengeji awak, saya tidak mencerca awak dan saya tidak buat apa-apa pada awak. Itu tanda saya hormat awak sebagai saudara Muslim. Tapi, untuk ‘mesra’ seperti saya mesra dengan teman-teman Muslimah saya. Maaf. Setahu saya, itu bukan yang islam ajar.”
Dia terdiam. Tetapi, berwajah tidak puas hati.
“Maaf. Saya pergi dulu. Oh ya, pada saya, ‘Yang Baik adalah apa yang syara’ kata Baik. Dan Yang Buruk adalah apa yang Syara’ kata buruk.’ Jadi, saya mohon maaf kalau pada awak cara saya ini tidak baik. Tapi, pada saya, saya hanya mengikut syara’. Terima kasih.”
“Eh, kejap. Syara’ tu apa?” tanya dia.
Saya dan teman muslimah saling berpandangan. Fahamlah kami bahawa si lelaki tersebut masih banyak belum tahu, tetapi sering menggunakan istilah-istilah ‘islamik’ untuk menghalalkan pergaulan sehariannya. Malas untuk membuka ruang diskusi yang lebih panjang, saya dan teman terus saja meninggalkan dia dengan persoalannya.
Pengalaman 4 – Turun naiknya akedamik
Sepanjang di bangku sekolah, saya ialah seorang pelajar yang agak ‘exam-oriented’. Saya akan buat apa sahaja untuk mendapatkan ‘A’ dalam kesemua mata pelajaran saya untuk setiap kali peperiksaan. Oleh itu, kebiasaannya, saya berada di kalangan pelajar ‘top scorer’ dalam mana-mana mata pelajaran daripada sekolah rendah sehinggalah habis SPM.
Namun, masuk ke alam IPT, segalanya berubah. Sepanjang saya di fasa persediaan, seringkali saya menangis apabila mendapat keputusan. Usahkan A, untuk mendapat B dan C pun pada saya sangatlah susah. Ya, mungkin kerana bidang yang saya ceburi ini menuntut suatu standard pemikian yang saya tidak pernah capai ketika di zaman sekolah. Subhanallah.. awalnya, sungguh saya berasa amat-amat susah.
Walaubagaimanapun, Alhamdulillah, tatkala teringatkan niat asal saya mengambil bidang TESL ini, saya jadi bersemangat kembali. NIat saya cuma satu – membantu para pelajar saya menjadikan English Language sebagai jalan mendekatkan diri mereka dengan ALLAH dan mengajak manusia kepada-Nya. Dengan itu, saya jadi bersemangat kembali untuk buat yang terbaik. Bersemangat untuk mencari jalan ; menguasai ilmu ini. Insya-allah, saya yakin, jika permulaan kita adalah permulaan yang benar, insya-allah ALLAH SWT sentiasa bersama kita.
Selain itu, nasihat bondalah yang sering menjadi api pembakar semangat dan kesungguhan untuk buat yang terbaik. Bonda tak pernah jemu untuk memujuk saya untuk terus bersabar dalam menuntut ilmu. Bonda selalu memperingatkan tentang kepentingan ‘sikap’ saya dengan ilmu itu sendiri, berbanding dnegan ‘markah’ yang saya peroleh. Ya. Sikap. Itu kuncinya. Insya-allah, kiranya sikap kita benar, lambat laun, kita akan meningkat juga, insya-allah. Sikap tak suka bertangguh, sikap buat sehabis baik, sikap merendah diri, sikap berkongsi ilmu, sikap suka bertanya semua itu amat penting kepada kita sebagai seorang pelajar. Dan hal inilah yang saya pelajari sepanjang mendaki tangga akedamik ini.
Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH. Allah memberi saya peluang untuk merasai peningkatan dalam bidang akedamik saya, terutama sepanjang saya di luar negara. Benarlah, ‘A’ atau markah yang tinggi itu tidaklah susah mana untuk kita capai walaubagaimana susahpun bidang kita, selagi mana kita tidak pernah berputus asa dengan rahmat kasih sayang ALLAH swt serta tidak jemu berusaha yang terbaik.
Oh ya, paling menarik terkait dengan akedamik. Dengan izin ALLAH, walaupun saya ini awalnya boleh dikatakan termasuk dalam golongan ‘low scorer’, saya agak pelik apabila mereka yang ‘top scorer’ selalu datang berjumpa saya untuk meminta nasihat. Apabila saya tanyakan hal ini kepada mereka, kebanyakan mereka berkata,
“Saya perlukan motivasi yang ada pada awak.”
Atau
“Saya hairan. Saya dapat markah tinggi, tapi saya resah, tak tenang. Bagaimana mahu jadi setenang awak?”
Apabila saya muhasabah. Saya sedar, bukanlah saya punya apa-apa yang boleh mereka ambil daripada saya. Tetapi, yang mungkin saya ada, sedangkan mereka masih mecari ialah HUBUNGAN DENGAN ALLAH swt. Tarbiyah Imaniyah yang saya lalui sepanjang hidup saya mengajar saya CUKUPLAH HANYA ALLAH tempat saya bergantung, CUKUPLAH ALLAH tempat saya mengadu dan CUKUPLAH HANYA ALLAH tempat saya memohon pertolongan.
Oleh itu, pada saya, mungkin kesan tarbiyah imaniyah itulah yang menghasilkan tamayyuz antara saya dan mereka dalam berhadapan dengan masalah-masalah hidup terutama dalam bidang akedamik. Ya, percayalah akhowat muslimah, kewujudan hubungan terus dengan ALLAH SWT dalam hati kita dalam semua keadaan benar-benar memberi kita ketenangan hati yang menjadi sumber motivasi tertinggi dalam berhadapan dengan apa sahaja cabaran hidup, termasuk cabaran akedamik. Seperti sabda Rasul s.a.w, mafhumnya;
"Sungguh ajaib pada urusan orang mukmin. Sekiranya dia berhadapan dengan kesenangan, dia bersyukur, dan sekiranya dia berhadapan dengan kesukaran, dia bersabar. Sungguh hal ini tidak mungkin terdapat pada orang lain selain daripada seorang mukmin." 
Kesimpulan
Demikianlah antara cabaran-cabaran yang saya tempuhi sepanjang saya bergelar pelajar IPT. Jujurnya kebanyakan cabaran ini adalah berdasarkan pengalaman saya belajar di dalam negara. Moga perkongsian pengalaman di atas membantu adik-adik beroleh sedikit sebanyak gambaran realiti di IPT serta bentuk-bentuk bekalan dan tindakan yang mungkin boleh diambil dalam menangani cabaran-cabaran yang sedang adik-adik lalui ketika ini.
Ingatlah adik-adik Muslimah yang dikasihi kerana ALLAH, kita ini hidup untuk diuji seperti mana firman ALLAH swt dalam surah Al-Mulk, ayat 1 dan 2:
“Maha suci ALLAH yang menguasai (segala) kerajaan, dan DIA Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Yang menciptkan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa yang terbaik amalannya. Dan DIA Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.”
Dan pokok kepada persiapan menghadapi ujian dan cabaran dalam hidup ini adalah dengan berbekal.Dan ketahuilah, tidak ada bekalan yang lebih baik selain IMAN dan TAQWA kepada ALLAH swt.
“... Maka sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah taqwa. Bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal”. (Al-Baqarah: 197)
Nak tahu lanjut tentang TAQWA?
Boleh cari Kitab ‘menuju ketaqwaan’ tulisan Dr. Abdullah Nasih Ulwan.
atau sedikit perkongsian di sini
Maka, ayuh sama-sama kita persiapkan bekalan TAQWA untuk melalui ujian citrawarna kehidupan ini.
Sekian, maaf atas segala kekurangan dan kelemahan. Moga ALLAH redha dengan perkongsian ini.
Wallahua’lam.




Sincere Servant,
Sungai Kechil, Nibong Tebal


p/s: syukran zauji habeebi kerana tak jemu-jemu memberi sokongan dan bantuan untuk saya terus sabar dalam medan penulisan online ini. Moga allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kasih sayang-Nya buatmu lebih-lebih lagi daripada kasih sayang yang dikau curahkan buatku.  

10 comments:

  1. alhamdulillah, setelah menunggu sekian lama, akhirnya ada juga entri baru dari ukti.. sememangnya bermanfaat.. syukran=)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah

    :-)..akhirnya brsmbg juga entry ini.."penantian adlh suatu proses bkn pnyeksaan.



    byk nasihat n pgjrn sy dpt drp post akak.salam ukhuwwah fillah akak:-)

    ReplyDelete
  3. salam alaik kak yam...

    jenuh menunggu..!! hehehe..namum hasilnya cukup mmbuatkan hati ana tersenyum lebaq2..^^

    mantop la kak yam..!!
    akak..doakan ana ya...^__^

    ReplyDelete
  4. "Mahabbah Jahiliah" seakan trend untuk mencari teman wanita sekarang.

    Hmm..

    ReplyDelete
  5. salam kak yam..
    sangat menarik entry kak yam..
    walaupun ini first saya bca, tp sgt meninggalkan kesan di hati ini.. terima ksih bnyak2.. :)

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah,jazakillah atas perkongsian serta peringatan;
    dan teruskan berkongsi ^_^
    pglmn hidup itu tarbiyyah dari ALLAH~

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum,ukht maryam.
    alhamdulillah Allah gerakkan hati sy utk bukak blog ni :)
    doakan sy terus tsabat di jalan ini, ukht.
    jazakillah atas prkongsian ya ukht.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.
    SubhanAllah, menyentuh hati. Saya bukanlah orangnya yang taksub dengan cinta ana-enti, tapi alhamdulillah Allah takdirkan saya berkahwin pada usia muda, 19 tahun supaya saya yg jahil ini tak terus hanyut dalam mawaddah jahiliyah.

    Saya suka quote ni, "membantu para pelajar saya menjadikan English Language sebagai jalan mendekatkan diri mereka dengan ALLAH dan mengajak manusia kepada-Nya",idealistik.(sebab saya sangat brminat dengan bahasa)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, perkongsian yg sgt baik.

    Mungkin ukhti boleh kongsikan cara2 utk wanita2 diluar sana mencapai tahap kefahaman spt ukhti dlm urusan ikhtilat.

    ReplyDelete

Your Precious Thougths