Friday 4 December 2009

Don't know what title should it be... :-p


“I’m very sorry to say my dear.. they have cut all of our hours.. which means we can’t keep you here.. that’s a shame I know... cause we just take you for a month, and you did very well.. I just don’t know how..”

Itulah kate bosku pagi tadi.

Aku tersenyum mendengar berita tersebut. Alhamdulillah, itu maknanya rezekiku di tempat ini, sampai di sini sahaja. Moga Allah gantikan dengan yang lebih baik... atau jika tidak.. berkatilah apa yang sedia ada padaku.

Memanglah sekali fikir, agak sedih kerana saat ini, aku amat memerlukan wang.. bukan hajatku untuk berbelanja boros, insya-allah.. Tapi, lebih kepada untuk menyimpan dan untuk mengeluarkannya kepada jalan kebaikan, insya-allah. Sungguh, hanya dua sebab itu yang mendorong aku untuk menceburi diri dalam dunia belajar sambil bekerja ini. Tapi.. tak pa.. Allah knows best... He always plans the best for His Servant, insya-allah..

Meskipun aku rasa aku perlu, tapi Allah tahu aku mampu lalui berita ini saat ini... insya-allah... dan tidaklah akan datang padaku melainkan telah tercatat di sisi-Nya itu adalah rezeki ku... kalau jadi macam ni ni... kire bukan rezeki aku lah tu... :-D Senangkan jadi orang beriman? Hidup tak de masalah.. sebab sumer perkara disertakan keyakinan dan iman kepada-Nya.. insya-allah....

Pagi tadi, saat kukhabarkan pada teman baikku, she shared with me a song which for me is really really good.. hopefully, you’ll enjoy it as well....


*******************************************************

Anyway.. bukan hanya itu yang nak kukongsikan di sini.. tapi, pengalamanku bekerja selama tempoh sebulan itu yang ingin sekali kuceritakan di sini.. harapanku, moga-moga bermanfaat untuk diri dan teman-teman sekalian.. insya-allah..

BANGUN AWAL

Sebelum mendapat kerja itu, aku menghadapi masalah untuk bangun tahajjud. Memanglah, kalau nak dijadikan alasan.. boleh saje menyebut di sini.. masalah itu adalah mungkin kerana pertukaran musim di bumi UK ini, yang memberi impak pada waktu siang dan malamnya... Kesejukan yang menggamit tulang pun turut menyumbang untuk tidak bangun pada awal pagi.. Namun.. pada saya.. alasan itu tidak cukup... pasti ade solusinye... pasti saya harus berbuat sesuatu untuk memaksa diri ini bangun..... bangun sebelum subuh! Tapi.. awalnya.. memang tak berjaya..

Tapi, Alhamdulillah.. sebulan kerja baru ini.. Allah telah mendidikku.. untuk KENA bangun awal.. awal sangat-sangat... 2 jam sebelum subuh (about 4 o’clock everday).. kerana aku perlu sampai ke tempat kerja by 5.45 a.m.

Mana taknya.. setiap kali aku sampai... boss dan collegues semua sampai before that time.. masya-allah.. aku menjadi kehairanan.. dan malu pada diriku sendiri.... macammana mereka ini boleh bangun awal untuk bekerja... SEDANGKAN AKU TAK BOLEH AWAL UNTUK BERUBUDIYAH PADA TUHAN-KU??

Sejak itu, aku nekad.. aku mesti berubah!

Jujurnya, mule-mule memang malas sangat.. ade 1 kali pernah lambat bangun (about 5.30 a.m.)... berlari-lari aku mengejar masa supaya sampai on time juga.. Alhamdulillah.. Allah selamat kan dengan adenye bas free yang sudi ambik tanpa bayaran... mungkin Allah gerakkan hati pakcik tu untuk kesian melihat budak perempuan berjogging pagi-pagi bute...

Jadi, pada salah satu hari itu, untuk berubah.. aku nekad. Sambil-sambil buat kerja-kerja mencuci.. aku mengambil kesempatan sembang-sembang dengan collegues tanya bagaimana mereka boleh bangun awal untuk datang awal... salah seorang mereka menjawab dengan selambe;

“When you know what you want.. You have to do whatever it takes to get it... I knew I want work.. so, I have to do whatever it takes to get me get up from bed in the very morning.... haha.. (she’s laughing at herself maybe..) at first I have to put on few alarm clocks to make me do so.. but now.. I don’t need to... I just woke up and I’ll see it’s only 4 o’clock!”

Dush.. subhanallah.. kena kat diri sendiri...

dan sekali lagi.. aku malu pada diriku sendiri.... macammana mereka ini boleh bangun awal untuk bekerja... SEDANGKAN AKU sebelum ini TAK BOLEH AWAL UNTUK TAHAJJUD dan BERUBUDIYAH PADA TUHAN-KU??

Jawapannya... Sebab mereka BERUSAHA dan MAHU BANGUN AWAL...

AKU?

Nak bangun awal.. tapi tak cukup usaha.... :-p

Jadi, di sini.. ingin ku lontarkan persoalan yang sama pada para pembaca....

Bagaimana mereka itu boleh bangun awal untuk bekerja... SEDANGKAN KITE BERMASALAH UNTUK BANGUN AWAL DALAM MELAKSANAKAN KETAATAN DAN UBUDIYAH KITA PADA TUHAN PENCIPTA KITE??

TIDAKKAH KITE BERASA MALU??

Jom berubah! Mari Bangun Awal untuk Tahajjud!

Meh ubah sikit ayat Makcik Cleaner tu..

“When you know what you want.. You have to do whatever it takes to get it... We know we want HIS pleasure we want JANNAH.. so, we have to do whatever it takes to get us get up from bed in the very morning.... !! At first, we might need to set up few alarm clocks to get us up at the very morning... then, insya-allah.. We'll be use to it... Isn't it??"

Wallaua’lam...

Semoga menjadi renungan bersama...

Firman Allah swt;

"Those only believe in Our signs, who when they are reminded of them, fall down (sujud) and praising their Lord and they are not proud. Their sides keep away from beds and they call upon their Lord in fear and hope; and spend in charity out of what We have provided them. And no soul knows what JOY of eyes has been kept hidden for them, as the recompense of their doings." (32: 15-17)

Doaku... saat mendengar berita yang aku perlu diberhentikan itu hanyalah ‘Ya Allah, Moga-moga walaupun telah menjadi ‘unemployed person’.. tetap dapatku istiqomahkan bangun awalku untuk Tahajjud dan Subuhku.. amen. insya-allah....’

Alamak.. terpanjang la pulak.. insya-allah.. perkongsian tentang hal lain masuk dalam entry lain... insya-allah... jika dimudahkan Allah untuk menulis lagi.... :-D

Okay, teman..

Wallahua’lam..

Salam wbt!

p/s: Jagalah ALLAH, ALLAH pasti menjagamu! :-D


With Lots of Love n Care,

Servant

Plymouth, UK


3 comments:

  1. Maryam...
    ana tak tahu pula yg anti dah diberhentikan keje..moga ada jalan rezeki lain yg Allah berikan..insyaAllah..
    dan jazakillah khairan atas perkongsian mengenai bangun awal tu...ana sangattt222 perlukan motivasi itu saat ini..
    dushh jgk kena kat diri sendiri..

    Jika kuffar bermotivasikan kerja..kita juga harus bermotivasikan syurga..insyaAllah

    ReplyDelete
  2. syukrannnnnnnnnnn atas perkongsian ni maryam...
    dusshhh juga utk ana...
    agaknya kita ni tak de kesungguhn kan..
    huhu..malunya dengan Allah..
    Jom berubah..

    ReplyDelete
  3. this is the challenges we must face when being in the 4 seasons country

    chaiyok! chaiyok! till the end

    sedarlah diri, sabarlah hati
    thanks....

    ReplyDelete

Your Precious Thougths